recordjaar buitenlandse investeringen in rotterdam

Ook toerisme zet stijgende lijn door in 2016  

09 maart 2017 | gemeente rotterdam | nieuwsbericht

Bijna 80 bedrijven investeerden afgelopen jaar in Rotterdam door vestiging of uitbreiding.

Cijfers Rotterdam Partners 2016

Bijna 1.000 extra directe banen erbij.

Dat is een forse stijging ten opzichte van voorgaande jaren. De komende drie jaar levert dat onze stad bijna 1.000 extra directe banen en ruim 2.400 indirecte banen op (werkgelegenheid die ontstaat bij toeleveranciers). En daarnaast wordt er ruim 400 miljoen geÔnvesteerd in de regionale economie. Het groeiende positieve internationale imago van Rotterdam zorgt voor toenemende investeringen en banen. Dat blijkt uit de jaarcijfers die Rotterdam Partners vandaag publiceert.

Investeringen uit AziŽ, Noord-Amerika en Europa
Rotterdam was in 2016 vooral in trek bij bedrijven uit de sectoren Maritiem en Offshore, Agrofood en de Smart Industry en IT. De meeste investeringsprojecten kwamen uit AziŽ, Noord-Amerika en Europa. Rotterdam is aantrekkelijk voor bedrijven door onder andere de aanwezigheid van de haven, de gunstige vierkante meterprijs, het internationale netwerk en het innovatieve klimaat.

Toerisme
Rotterdam blijft ook populair als toeristische trekpleister. Een paar highlights:

  • Rotterdam, door Lonely Planet uitgeroepen tot ‘Best in Travel City 2016’ trok vorig jaar ruim 1 miljoen hotelgasten die samen goed waren voor ruim 1,6 miljoen overnachtingen (5% stijging t.o.v. 2015) zo laten de voorlopige cijfers zien.
  • De meeste hotelgasten (54%) komen net als voorgaande jaren uit Nederland.
  • Van de buitenlandse bezoekers kwamen de meesten uit het Verenigd Koninkrijk (7%), Duitsland (7%) en BelgiŽ (6%).
  • De Rotterdamse attracties noteerden gezamenlijk ruim 3,5 miljoen bezoeken, een stijging van 10% ten opzichte van het jaar ervoor.
  • De musea kenden met 1,13 miljoen bezoeken een stijging van 11%. Het meest populair waren Museum Boijmans Van Beuningen, Kunsthal Rotterdam en Maritiem Museum Rotterdam.

Top 3 attracties
De top drie van meest populaire (betaalde) attracties bestond net als voorgaande jaren uit:

  1. Diergaarde Blijdorp
  2. Spido
  3. Euromast

Internationale bewoners
Rotterdam is ook in trek als stad om te wonen voor (jonge) expats en ondernemers. In 2016 werden bijna 1.000 kennismigranten geholpen door het Rotterdam Expat Centre. De groeiende populariteit van Rotterdam in eigen land vertaalt zich door in stijgende verkoop van woningen en huizenprijzen. In 2016 werden in de Maasstad 24% meer woningen verkocht dan het jaar ervoor en stegen de huizenprijzen met 7%.

Flinke investeringen
“De afgelopen jaren is met succes flink geÔnvesteerd in het positieve imago van Rotterdam,” stelt Ron Voskuilen, directeur Rotterdam Partners, een fusie tussen Rotterdamse organisaties in citymarketing, internationale acquisitie van investeerders en stedelijke economische ontwikkeling. “Dat alle internationale lof voor de stad zich nu naast het groeiend toerisme, nadrukkelijker vertaalt in het binnenhalen van buitenlandse investeringen en een aantrekkende woningmarkt is een geweldige erkenning voor alle inspanningen die we samen als stad hebben verricht.”

Innovatiekracht
Ook wethouder Maarten Struijvenberg van werkgelegenheid en economie ziet dat Rotterdam zich sterker positioneert binnen internationale netwerken en het bedrijfsleven. “Rotterdam zet het sterkere imago duidelijk om in economisch rendement. De gestegen internationale bedrijvigheid is van groot belang voor Rotterdam. Het levert de stad direct en indirect banen op en het versterkt de innovatiekracht van een stad. Dat is belangrijk om ook in de toekomst aantrekkelijk te blijven als vestigingslocatie voor buitenlandse investeerders.”

Aanvullende informatie

Investeringen in Rotterdam

Afbeelding voor het bijhouden van paginastatistieken